Djurgårdsvarvets Fartygsförening



JAN.



1890






HISTORIA


Jan byggdes på Motala Mekaniska Verkstad för varvets egen räkning, men såldes redan under byggnadsåret till Gustafsfors Fabriker där hon fick namnet Gustafsfors IV. Hon kom att bli Gustafsforsbolagets mest legendariska bogserbåt och isbrytare.


Båtens utseende var lite annorlunda mot traditionella bogserbåtar, eftersom styrhytten stod uppe med pålstöd midskepps. Något däckshus fanns inte, utan fria luften drog under styrhytten.


Hon trafikerade nästan hela Dalslands kanalsystem och drog timmer och pappersmassa. Under den här tiden skrevs det ibland i lokalpressen om bogserbåtsbesättningarnas hårda arbete i alla väder.


Eldaren Nils Nilsson i Östebo berättade att det en vinter under 1916 tog 17 dygn under det att besättningen arbetade i tvåskift för att frakta pappersmassa från Gustavsfors till Bengtsfors, drygt två mil. Det var Gustafsfors IV som bröt isen. Fartyget var fabrikens flaggskepp i över ett halvt sekel.


På 1960-talet byggdes Gustavsfors IV om till bobåt och döptes om till ”Jan”. I mitten av 90-talet kördes hon ner från Umeå av dåvarande ägaren och har sedan dess använts som bobåt vid Djurgårdsvarvet.



Hemsidan gjord av Anton klepke



© Djurgårdsvarvets Fartygsförening 2019